Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

26 april 2012

GASTDICHTER HERVE DELEU


Hervé Deleu
Geboren te Wervik 27 mei 1947
Woonachtig : Parkietenlaan 1 -  8930 Menen
Beroepsloopbaan : gemeenschapsonderwijs – onderwijzer/directeur lager onderwijs

Poëzie

° HLN – Gedichtendag 2011 – thema : nacht - Zielsondergang- publicatie in krant
° HLN  - Gedichtendag 2012 – thema : stroom – Aan de stroom- publicatie in krant
° Gedichtendag 2012 – thema : stroom – Assenede/Terneuzen – 4de plaats -voordracht   van  het gedicht + publicatie in gedichtenbundel - Aan de stroom
° Gedichtenwedstrijd Kortenberg 2012 – thema democratie – vermelding  appreciatie -  voordracht door Zaventemse Academie – Hertog Jan
° Cobra – vermelding creativiteit – Bal in Eden –
° Leespunt – recensie dichtbundel Geschilderde woorden - (rec. Thierry Deleu)
° Schoon Schip – Vlaams-Nederlands literair-cultureel tijdschrift 19de jaargang Nr. 1/2012 Wassily’s frisbee - M.G.Venema – Thema : droom en werkelijkheid – geïllustreerd gedicht Als de avond valt, valt ook de twijfel.
°www.dirkvanbabylon.be – recensie dichtbundel Geschilderde woorden – (rec. Thierry Deleu)
° Dichtbundels : - Geschilderde woorden (eigen beheer)(20 gedichten)(2011)
                               met collages van  Godelieve Baetens
                             - Controverse (eigen beheer)(20 gedichten)(2012)
De geur van de maan (verschijnt zomer 2012)(eigen beheer)(50 gedichten)
° Culturele Centrale Boontje 18de Poëzieprijs 2012 – vermelding in bundel – Een dag van verblinding.

Proza
Proza
° Jaylen-books nl. Selectie valentijnwedstrijd 2012. - Kortverhaal  Moord in wording.
  Publicatie in boek met medeauteurs
° www.woordenstroom.org - Prozawedstrijd 2012 – jan/feb – Moord in wording.-3de
° www.mijnwereldverhaal.nl - Verhalenwedstrijd – Mankepootje. – geselecteerd
° Kortverhalen : - De hazelwormman (eigen beheer) – 2011
Gestold hars (eigen beheer) – 2011




Ze heeft gekozen                                            Schubert



Hij lacht…                                                      Ik zie je hier en nu

Zoals de volle maan                                        en overal

die haar andere helft                                        in het wolkje melk
terugheeft.                                                          en de verse krant
Mij rest alléén                                                     de onvoltooide van Schubert
dit half gedicht.                                                     en de valse kat
                                                                                 verliefde blikken in het park
                                                                                   en mijn versteend verlangen.
                                                                                    Zo verschrikkelijk overal    
                                                                                      dat het pijn doet.   
                        

De volmaaktheid van het ogenblik                                  Brussels Airport

Met de avond                                                                    Ze staat voor mij
licht het raam op aan de overkant                                  de benen hoog
een vrouw met ontblote boezem                                      het kontje strak.
schudt langzaam haar haren los                                     Ze is in afgewassen jeans       
alsof zij in mij                                                                    gekomen.
de weerschijn ziet van haar goddelijk gelaat                 Haar fijne hand
om dan met gespreide armen                                           leidt elegant
als in een omhelzing                                                          haar trolley
trefzeker de gordijnen te sluiten.                                    en mijn wildste dromen.
Er welt geen traan in mijn ogen
maar ik ween om haar schoonheid.


Herfst

Hou mij vast
met de felheid van de oude eik
die in de herfst
vecht voor elk stervend blad.

Streel mij zacht
met de broosheid van de nevel
die d’aarde sluiert
tot een verborgen schat.

Vertel mijn hart
met de teerheid van ’t verlangen
die lieve woorden
waar ik zo naar smacht :

“Ik blijf bij jou vannacht…”


Alles gaat voorbij, behalve het verlangen                                            Pijn

De ogen vol verwondering                                          Onzeker ging ik met haar blikken om
de handjes ruitenklevend                                            de vrouw die mij ’t verleiden leerde
de kleuren van een prentenboek                                 een spel dat ik niet winnen kon.
de zoetigheid en krentenkoek
aan ’t overvolle uitstalraam                                        Gulzig ging ik met haar lichaam om
ontmoeten kind en droom elkaar                               de vrouw die mij de passie leerde
voor even.                                                                      waar ik nooit meer zonder kon.
                                                                                         
De ogen vol vertedering                                               Wazig ga ik met haar foto om
lieve woordjes prevelend                                             de vrouw die mij het heengaan leerde
ziel en lijf zijn weggeschonken                                    en ik die haar niet helpen kon.
maken haar weer liefdedronken
in elke ontmoeting met elkaar                                     Bang voor het grote Niets
omhelzen hart en hart elkaar                                      zoek ik je hand
voor even.                                                                       In ’t drijfzand van het dodenland.

De ogen vol herinnering
het leven zonder leven
vlammend hout poogt haar te warmen
niemand rest om haar t’omarmen
en toch
in het tellen van de uren
komt nog steeds ’t verlangen gluren
voor even.

  
Genesis

Eerst vond hij een vrouw uit die nooit had
bestaan
nam de pen tussen zijn vingers
en blies.
Op het papier verscheen de leugen.
Hij schrok.
Uit de leugen koos hij de woorden
als decor voor wat hij zeggen wou.
Hij grijnsde
want hij wist wat er zou gebeuren :
de leugen zou de waarheid verslinden.
Langzaam… vanaf de zevende dag…
Toen blies hij op de leugen op het blad
en zei : “Jij bent de waarheid.”
Zo liegen dichters…

  
Zoals de regen, zo is ook mijn lief

Soms mals en zacht
als was hij bang te kwetsen
vult hij de open bloemen
met albasten parels
bevend in het zachtroze
om dan langzaam weg te dromen.
                            Soms hard en woest
                            als wou hij wild bezitten
                            dringt hij ongevraagd binnen
                            met striemende halen
                            scheurend in het teerblanke
                            om dan wellustig weg te stromen.
                                                                  Ja,
                                                                  zoals de regen
                                                                  zo is ook mijn lief.


 Mijn eerste epos

“Er zit een vlieg in mijn soep !”
Even stokt het getik van lepels.
“Als je niet stopt met dromen, krijg je een vlieg tegen je oren,”
zei vader.
Moeder glimlachte minzaam.
“Mooi gedaan, jongen,” zei ze, “leg de vlieg op de rand van je bord,
en eet nu verder. Je soep wordt koud.”
Vader is dood.
Moeder is dood.
En de vlieg in vermicelliletters spoelde nog dezelfde dag door de gootsteen.
Sedertdien heb ik als schrijver al veel koude soep gegeten
en ook de klappen tegen mijn oren zijn gekomen.
Ik mis moeder
die ik nog eens
dank u zou willen zeggen.


Hervé Deleu

Geen opmerkingen: